Affiliate marketing

Een affiliate factuur verwerken in Moneybird

Werk je met affiliate marketing en ontvang je inkomsten, dan moet je dit goed verwerken in je administratie. Bij affiliate platformen zoals Tradetracker en Daisycon, maar ook bij het partnerprogramma van Bol.com ontvang je een factuur in plaats van dat je deze naar hen verstuurt. En het geld wordt op het door jou opgegeven bankrekeningnummer gestort.

In Moneybird kan je deze factuur simpelweg op 2 manieren verwerken:

1. Verkoopfactuur

Je maakt een verkoopfactuur aan in je administratie en selecteert de optie “verstuur factuur handmatig”. Je laat Moneybird dus niet echt de factuur versturen, maar je doet net alsof je een factuur verstuurt. Zorg ervoor dat het bedrag overeenkomt met het bedrag dat op jouw bankrekening is gestort en als bijlage van de factuur kan je de factuur met specificatie bijvoegen die je hebt ontvangen. Je kan de factuur nu opslaan en als betaald markeren.

2. Inkoopfactuur

Je maakt een “negatieve inkoopfactuur” aan. Onder het kopje “Inkomend” in Moneybird selecteer je een nieuwe inkoopfactuur. Vervolgens kan je hier de factuur die je hebt ontvangen uploaden. Je vult alle gegevens normaal in en voor het bedrag zet je een min-teken (zie afbeelding). Vervolgens verschijnt links onderaan de optie “Deze creditfactuur bevat inkomsten die onder omzet vallen”. Zodra je deze optie aanvinkt, verschijnt onder het bedrag ook de categorie “Omzet”. Je kan de factuur nu opslaan en als betaald markeren.


Maak jij nog geen gebruik van Moneybird? Via deze link kan je Moneybird 120 dagen (in plaats van 60) gratis uitproberen.

Lees ook: “Ontdek het #1 verdienmodel voor het opbouwen van een passief inkomen dankzij het internet”